Menü Bezárás

A szakítószilárdság függ a molekulák szerkezetétől

autógumi

A vulkanizálás egy hőtermelő folyamat. Tehát a folyamat során az autógumi alapanyaga, a gumi és a kaucsuk felmelegszik. Ennek hatására a gumiban lévő szénatomok egy része keresztkötésekkel kapcsolódik egymáshoz. Ezért nagyon fontos a folyamat során a magas hőmérséklet és a nagy tömegű nyomás. Ha a gyártók nem fordítanak megfelelő figyelmet erre a folyamatra, elképzelhető, hogy a végtermék használhatatlan, vagy hibás lesz. Hogy miért is van szükség ekkora hőmennyiségre? Azért kell felmelegíteni az alapanyagokat, hogy a kötések reakcióképessége magasabb legyen. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a gumi minél rugalmasabb legyen. Abban az esetben, ha a kötések nem elég sűrűek, akkor a szakítószilárdság is kisebb lesz. Ez pedig ahhoz fog vezetni, hogy az abroncs a mindennapi használat során nem lesz kellően strapabíró, és nem fogja olyan jól viselni a rosszabb útviszonyokat, vagy a nagyobb hőmérséklet ingadozásokat. Minél nagyobb a keresztkötések száma, annál magasabb lesz a vulkanizáláson átesett gumi modulusza, ami azt eredményezi, hogy a gumi anyaga egyre merevebb lesz, a végén pedig egy úgynevezett ebonit lesz belőle. Az ebonitot kemény gumiként is ismerik. Ez az anyag nem nagyon deformálható, tulajdonképpen teljes egészében összenyomhatatlan. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a gumi sem nyújtható határok nélkül. Ha folyamatos nyújtásnak tesszük ki az anyagot, akkor a molekulák átrendeződnek, egy idő után már nem veszi fel az eredeti formáját. Egy ilyen beavatkozást követően azzal is számolnunk kell, hogy a szakítószilárdság nagysága is megváltozik.